Akupunktuurin käyttö

Akupunktuuri on yleistynyt fysioterapeuttien käyttämänä hoitomuotona tuki- ja liikuntaelimistön vaivoissa. Akupunktio vaikuttaa kipuun, särkyyn sekä lihasten ja koko kehon rentoutumiseen.

Hoitokertojen määrä arvioidaan potilaan tilanteen mukaan. Usein 1-2 kertaa viikossa ja yhteensä 8-10 kertaa annettu hoito on määrällisesti riittävä. Akuuteissa vaivoissa jo muutama hoitokerta voi antaa avun. Akupunktuurin teho voi kestää tunneista vuosiin. Oireiden helpottumisen jälkeen monet potilaat tarvitsevat vain pari hoitokertaa vuodessa pysyäkseen oireettomana.
Akupunktuuriin voidaan tarvittaessa yhdistää TNS sähkökipuhoito. Tähän tarkoitukseen on olemassa omat sähköhoitolaitteet. Sähköllä voidaan tehostaa neulahoidon vaikutusta. Terapeutti harkitsee milloin sähköakupunktiota on tarkoituksenmukaista käyttää. Akupunktuurihoito edellyttää tarkan diagnoosin sekä osaavan neulottajan.

Lisätietoja voit kysyä hallituksen jäseniltä joiden yhteystiedot löytyvät Yhdistys- valikon Yhteystiedoista.