Hoitokohteet

Suomessa fysioterapeutit käyttävät akupunktuuria lähinnä tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen hoidossa. Esimerkiksi nivelrikon hoidossa on saatu hyviä tuloksia akupunktiolla. Akupunktuuri lievittää kipua ja rentouttaa lihaksia ja voidaan siirtyä nopeammin aktiivisiin harjoituksiin. Erilaisia päänsärkyjä, esimerkiksi migreeniä, on hoidettu hyvin tuloksin akupunktiolla. Monien pitkittyneiden kiputilojen hoidossa akupuntiolla on saatu hyviä tuloksia.

Akupunktuurilla voidaan helpottaa myös allergista nuhaa, astmaa, ihottumia, säärihaavoja, kuukautis- ja synnytyskipuja sekä erilaisia toiminnallisia vatsavaivoja. Hyviä tuloksia on saatu ennen –ja jälkeen leikkausta annetulla neulahoidolla.
Hemiplegian eli toispuolihalvauksen hoidossa ja kuntoutuksessa on saavutettu hyviä tuloksia. Akupunktuuria käytetään yleisesti myös alkoholi-, tupakka- ja huumeriippuvuushoidon yhtenä osana.

Akupunktuurihoitoon liittyy usein myös myönteisiä oheisvaikutuksia, kuten unen laadun, vastustuskyvyn ja aistitoimintojen parantuminen, yleinen rentoutuminen, stressin ja ummetuksen helpottuminen, luovuuden lisääntyminen, hormonitoiminnan normalisoituminen ja allergiaoireiden väheneminen.

Alaselkäkipu

Akupunktio kroonisessa alaselkäkivussa ilmeisesti hieman lievittää kipua ja parantaa toimintakykyä lyhytaikaisesti C.

Polven- ja lonkan nivelrikko

Akupunktio ilmeisesti vähentää kipua B ja parantaa toimintakykyä B ainakin lyhytaikaisesti polvinivelrikossa.

Migreeni

Akupunktiosta C ja transkutaanisesta hermostimulaatiosta on kaksoissokkotutkimuksissa todettu olevan jonkin verran apua, mutta tutkimustulokset ovat ristiriitaisia 117119.

Olkapään jännevaivat

Akupunktuuri saattaa vähentää kipua lyhytaikaisesti olkapään jännevaivoissa C